India instalará otros 10.330 MW eólicos para 2012 respecto a 2007

Los estudios sobre el potencial eólico de India son muy discutibles, pero como mínimo podría instalar unos 70 GW de eólica terrestre. Algunas empresas españolas como Acciona, Gamesa y Eozen han participado del mercado eólico indio, pero su presencia es muy pequeña y casi testimonial.

La empresa india Suzlon se está afianzando en España y acaba de firmar un contrato para vender 224 MW a la empresa EUFER.

Dos parques eólicos de Acciona en India han obtenido el certificado de proyectos de Mecanismo de Desarrollo Limpio que concede la Convención Marco de Naciones Unidas para el Cambio Climático. Son los parques de Anabaru y Arasinagundi situados en el estado de Karnataka, al sur del país.

Entre los dos operan una potencia de 29,7 megavatios y, según Acciona, en 10 años supondrán un ahorro de 884.200 toneladas de emisiones de CO2 a la atmósfera (en comparación con lo que generadores tradicionales de Karnataka hubieran contaminado para producir el mismo volumen de electricidad).

El Mecanismo de Desarrollo Limpio, previsto en el protocolo de Kioto, es un organismo dependiente del Unfccc y tiene por objetivo determinar qué proyectos pueden optar a Certificados de Reducción de Emisiones (CREs), para su posterior comercialización en el mercado de derechos de emisión.

De esta forma, entidades públicas o privadas de países generalmente occidentales encuentran rentable invertir en el desarrollo sostenible de los países más pobres y contribuir a una reducción global de las emisiones de gases de efecto invernadero.

EOZEN, compañía dedicada a la fabricación y comercialización de aerogeneradores y grandes palas para el sector eólico, ha exportado sus primeros aerogeneradores fabricados en su centro de producción de Ferreira (Granada) a India.

Estos primeros aerogeneradores de 1,5 MW (generadores síncronos, electrónica de potencia, góndolas y sistemas de control) han sido suministrados a la empresa india Nuziveedu Seed Limited para la construcción del parque de Bhimasamudra, situado en el estado de Karnataka (sur de la India). Este complejo eólico entró en funcionamiento en el segundo trimestre de 2008 y cuenta, en una primera fase, con una potencia total instalada de 18 MW.

La fábrica de aerogeneradores y palas que EOZEN ha desarrollado en la localidad granadina de Ferreira se ha convertido en el único centro de producción de estas características existente en Andalucía. La fábrica de EOZEN, que inició su actividad en 2007, ha concluido con éxito, en un tiempo récord, la fabricación de sus primeros aerogeneradores.

El presidente de EOZEN, Manuel Alguacil, ha mostrado su satisfacción sobre el estado actual del proyecto comentando que: “la fabricación de nuestros primeros aerogeneradores ha supuesto un hito muy importante en el desarrollo de nuestro proyecto industrial. Esperamos demostrar nuestra agilidad industrial para hacer frente a la carencia de aerogeneradores que existe en el mercado mundial y que puede frenar drásticamente el desarrollo del sector eólico“.

El mercado eólico indio es el cuarto mercado mundial en el desarrollo de parques eólicos, con una potencia total instalada de 6.270 MW, por detrás de Alemania, España y Estados Unidos. La elección de la tecnología de EOZEN en el competitivo mercado indio se debe a la decidida apuesta de Regen Powertech Private Limited por esta tecnología.

Suzlon

El empresario Tulsi Tanti llevó a este país a la vanguardia en materia de turbinas eólicas; Suzlon Energy quiere conquistar 25% del mercado mundial para los próximos cinco años.

Se apagan las luces en los cinco pisos del edificio, hecho de hormigón gris, en Pune, India, sede de Suzlon Energy, la empresa de más rápido crecimiento entre los cinco líderes mundiales en manufactura de turbinas eólicas. Después de 30 segundos de oscuridad, las lámparas fluorescentes parpadean de nuevo con la activación de los generadores auxiliares.

“Para nosotros es rutina”, dice Tulsi Tanti, el multimillonario fundador de Suzlon. “Uno debe comprender la limitación del país y, dentro de ese contexto, forjar el negocio”.

Tanti, de 50 años, hizo su fortuna en una década proveyendo energía eólica a compañías indias que padecen apagones y elevados costos de la energía. El empresario empezó en 1993, cuando compró dos turbinas para reducir las facturas de electricidad de su compañía textil en el estado de Gujarat.

Sus empleados excavaron cimientos, instalaron torres y conectaron turbinas al sobrecargado tendido eléctrico de India, aprovechando los incentivos públicos que permiten que la firma intercambie la energía eólica que genera por la electricidad que usa. “Al cabo de dos años vimos el ahorro, supimos que el viento es una buena fuente y nos preguntamos por qué no concentrarnos en ese sector”, refiere Tanti.

Suzlon Energy arrancó en 1995 y ya es el quinto fabricante mundial de turbinas. Es buena época para este negocio. Las empresas no dan abasto con la demanda. En 2007, Suzlon tuvo varios tropiezos por su rápida expansión. Las hélices de rotores enviados a Estados Unidos, Europa y Brasil sufrieron fisuras, lo cual hizo que Edison International, propietario de la mayor generadora de electricidad de California, cancelara un gran pedido.

El ascenso de Suzlon y sus reveses son una lección para los inversionistas interesados en energías alternativas. “La volatilidad es alta para todo el sector de energía renovable, y es objeto de muchos titulares periodísticos que pueden elevar o destruir una acción en un solo día”, dice Brian Yerger, analista de energía renovable de Jesup & Lamont Capital Markets en Wilmington, estado de Delaware.

Como todo el sector de energía eólica, Suzlon depende de los crecientes incentivos de los gobiernos de diversas partes del mundo. En 1997, Massachusetts fue el primero de 21 estados de Estados Unidos en obligar a sus empresas de servicios públicos a comprar hasta 20% de la energía que consumen de fuentes renovables. Las compañías de energía eólica de EE UU también reciben un crédito impositivo de 2 céntimos por cada kilovatio-hora de electricidad que producen.

A partir de 2004, los estados indios promulgaron requisitos similares de hasta 10% para las compañías de servicios públicos, y las empresas pueden reclamar una depreciación de 80% en costos de equipos en el primer año.

China presentó un plan para que, a partir de 2020, al menos 15% del consumo de energía en ese país provenga de fuentes renovables. En enero pasado, la Unión Europea acordó que la región recibiría 20% de la electricidad que consume de fuentes libres de carbono para 2020, en comparación con alrededor de 6% en 2005. Para cumplir estas reglas, las compañías de servicios públicos están mayormente comprando energía eólica porque es más barata que otras fuentes renovables, como la solar.

La electricidad que generan las turbinas cuesta alrededor de 8 céntimos de dólar por kilovatio-hora en Estados Unidos, de acuerdo con datos del Departamento de Energía. Ello se compara con los 15 céntimos para la energía solar.

“El principal impulsor de la energía eólica es la reglamentación en Europa y América del Norte para obtener una mayor cantidad de energía de fuentes limpias”, dice Philippe de Weck, quien gestiona Clean Energy Fund, el fondo de energía limpia de 1,000 MDD, incluso con acciones de Suzlon, para Pictet & Cie, de Ginebra. “La energía solar es aún muy cara. La única opción para cumplir esa meta es el viento”.

Desde su pequeña oficina en Pune, Tanti dice estar acelerando el crecimiento de su compañía para reducir la amenaza del calentamiento global. Suzlon, que cuenta con 13.000 empleados en el mundo y vende sus productos en América, Europa, Australia y China, busca tener 25% del mercado en 2013, y ser la tercera del mundo en turbinas eólicas.

Vestas Wind Systems A/S, de Dinamarca, es la mayor empresa en el mundo, seguida de la filial de General Electric, GE Energy, con sede en Fairfield, Connecticut y la española Gamesa.

“Con la crisis del cambio climático en ciernes, tenemos que actuar más rápido”, dice Tanti, sentado frente a un retrato de su padre, Ranchhodbhai Tanti, que cuelga de una pared. “Por ello, el alto crecimiento es la prioridad, no sólo el mínimo aceptable”.

Conforme se expande la compañía, agrega turbinas a la red eléctrica de India que producen más electricidad que la empleada por Suzlon para su operación, lo cual elimina su huella del carbono, asegura Tanti.

El nuevo parque industrial de 4,5 hectáreas de Suzlon, a 10 kilómetros de su sede, será iluminado principalmente por luz solar, a fin de reducir el consumo eléctrico. El parque también recogerá agua de lluvia para regar el césped.

La mayor desventaja de la energía eólica –que las turbinas no operan sin viento– ha impedido que se convierta en una fuente principal de energía durante más de un siglo.

En 1887, el estadounidense Charles F. Brush fue el primero en producir electricidad a partir del viento, según la Asociación Danesa de la Industria Eólica. Brush construyó un molino de viento y lo usó durante 20 años para cargar baterías en el sótano de su mansión, en Cleveland.

Durante décadas, el uso de fuentes renovables de energía se mantuvo limitado porque, incluso, en las mejores ubicaciones, como el sudeste de Wyoming, donde los vientos constantemente soplan a velocidades superiores a 25 kilómetros por hora, las turbinas operan solamente a 30 o 40% de su capacidad.

Cuando apenas 1% de la generación eléctrica de India provenía de la energía eólica, Tanti visitó instalaciones y habló con fabricantes de equipos y clientes potenciales para entrever los productos y servicios que podría vender. Además de fabricar turbinas, decidió también instalarlas y operarlas.

A la vez que mantuvo su compañía textil, Tanti inició Suzlon Energy con 20 empleados, en el subsuelo de un edificio de oficinas en la ciudad de Ahmedabad. Tenía 1 millón de dólares, la mayor parte obtenidos de préstamos bancarios, y un acuerdo de licencia para usar tecnología alemana.

Pronto hubo clientes: en 1996, Suzlon instaló 10 turbinas que producían un total de 3 MW de electricidad en Gujarat para Indian Petrochemicals, el segundo fabricante de sustancias químicas más grande de India.

Las ventas de Suzlon no despegaron hasta 1999, cuando comenzó a montar y operar grandes parques eólicos para empresas como Tata Finance, parte de Tata Group, un conglomerado de 55.000 millones de dólares, y Bajaj Auto, el segundo fabricante de motocicletas más grande de India. Tanti vendió su firma textil a un socio un año después.

En 2001, el negocio ‘todo en uno’ de Suzlon se convirtió en el mayor fabricante de aerogeneradores de India, capturando alrededor de 50% del mercado para nuevas instalaciones. Para marzo de 2004, la firma había instalado un total de 600 MW de energía eólica.

En ese momento, Suzlon apenas había tanteado los mayores mercados internacionales, trabajando con DanMar & Associates en un parque eólico en el estado de Minnesota, abriendo un centro de investigación de palas en los Países Bajos y una firma de diseño de turbinas en Alemania, el líder mundial en instalaciones.

Para competir con pesos pesados globales, como Vestas, Suzlon necesitaba dinero y exposición de marca. “Éramos una empresa pequeña y no cotizábamos en Bolsa”, dice Tanti. “Fue entonces que decidimos hacer una OPA (oferta pública de adquisición de acciones)”.

La oferta pública inicial en 2005 en India recaudó 338 millones de dólares. Las acciones fueron suscritas con un exceso de demanda de 46 veces y subieron 94% en el Mercado de Valores de Bombay en el primer año de cotización. Tanti y su familia tienen 66% de la compañía.

Así, Tanti comenzó a expandirse vía adquisiciones para explotar los mayores mercados mundiales de energía eólica en Europa, EE UU y China. En 2006, Suzlon compró la empresa belga Hansen Transmissions International NV, fabricante de cajas de engranajes que magnifican el movimiento de las palas para generar energía, por 566 millones de dólares. La medida le dio el control de un componente clave de turbinas que escaseaba.

Suzlon también invirtió en manufactura, abriendo nueve plantas en India, China, EE UU y España para respaldar las ventas globales. Para marzo de 2007, había instalado 3.768 MW de energía eólica, seis veces más comparado con 2004.

Kirti Vagadia, director de Suzlon, dice que los menores costos de mano de obra y de materiales le han permitido a la compañía competir con los rivales y, aun así, obtener ganancias. El ingreso de Suzlon casi se ha duplicado cada año desde 2004, superando 3.400 millones de dólares en los 12 meses que concluyeron en marzo, pero entonces comenzaron las turbulencias.

Las palas V2 que Suzlon le proveyó a John Deere Wind Energy, parte de Deere & Co, de Moline, Illinois, y a otros clientes comenzaron a tener fisuras bajo ciertas condiciones eólicas. En junio, Edison International, uno de los mayores clientes de Suzlon, canceló un pedido de 150 aerogeneradores.

“Creímos prudente no comprar más hasta que se complete el análisis de las turbinas agrietadas”, señala Douglas McFarlan, portavoz de Edison. “En un negocio que está creciendo tan rápidamente como éste, no es inaudito que ocurra esta clase de problemas”. Vagadia dice que las palas defectuosas han afectado la reputación de Suzlon y la compañía trabaja para limitar el daño. Suzlon ha apartado 139 millones de dólares para compensar a sus clientes y ahora envía un producto llamado V3, de plástico reforzado con fibra, que no se ha quebrado.

“Les estamos dando confianza a nuestros clientes”, asegura Vagadia. “Damos la información correcta a quien quiera que pregunta: los medios, los analistas o los inversionistas”.

La inversión de Suzlon en Repower Systems AG, de Hamburgo, es también preocupante para los inversionistas. En mayo de 2007, ganó una guerra de ofertas con el gigante de energía nuclear francés Areva, con una oferta de 1.600 millones de dólares por Repower, un fabricante de turbinas que también produce aerogeneradores para la eólica marina.

Desde entonces, Suzlon ha aumentado su participación en Repower a 66% comprando el interés de Areva en la empresa aun cuando el negocio de parques eólicos marítimos tiene problemas.

Incluso hasta noviembre pasado, la firma india mostraba interés por adquirir otro 22%. Proyectos que valen 120.000 millones de dólares están estancados, en parte, debido a una escasez de naves de construcción y, hasta septiembre pasado, el coste creciente del acero empleado en las turbinas.

La turbina de 5 MW de Repower está montada sobre una torre de unos 90 metros de alto, tiene palas de 61,5 metros de largo y sólo puede ser reparada con el uso de un helicóptero. Los costes de materiales han elevado los precios de las turbinas alrededor de 20% desde julio de 2007.

También hay descontento dentro de Suzlon. En abril, el director financiero Krahenbühl renunció por disputas con el jefe ejecutivo Horbach, dice Vagadia, un ex director. Un mes después, el líder de la empresa dimitió al cabo de 16 meses en el puesto para pasar más tiempo con su familia, agrega.

En un esfuerzo por restaurar el orden, la dirigencia de Suzlon nombró jefe ejecutivo a un gerente propio, el subdirector general de Desarrollo Corporativo Internacional, Toine van Megen.

“No todo va de maravilla en Suzlon”, aclara Ambareesh Baliga, subdirector general de Karvy Stock Broking, con sede en Mumbai. “Las partidas son causa de preocupación”. Krahenbühl y Horbach no pudieron ser contactados para pedirles comentarios.

Los tropiezos de Tanti no lo han hecho más cauto en la medida que penetra más en China, el segundo mayor consumidor de energía del mundo. La capacidad china de energía eólica excederá los 20 gigavatios (GW) para 2010, según la Asociación China de Energía Eólica.

Tanti, quien estableció allí una planta en 2006 para fabricar componentes y ensamblar turbinas eólicas, acordó comprar Honiton Energy Holdings Plc, de China, junto con el banco de inversión Arcapita Bank BSC, de Manama, Bahrein, por 2.000 millones de dólares en julio del año pasado. Honiton tiene los derechos de operar en la región de la Mongolia interior con el potencial de generar 1.650 MW de energía eólica. Hasta el momento, allí sólo se desarrollaron 50 MW, dice Vagadia.

Conforme Tanti levanta su imperio de energía limpia, también se destaca entre los empresarios indios de otra forma. Cuando se retire, no dejará Suzlon a su hijo, Pranav, de 23 años, ni a su hija, Nidhi, de 22 años. Pranav trabaja en una calificadora y Nidhi, en Credit Suisse Group, ambos en Hong Kong.

“No me seguirán. Suzlon está dirigido por un equipo profesional. En la junta hay un integrante de la familia. Es operado como compañías estadounidenses o europeas”.

“El asunto más preocupante para mí no es si logran el tercer lugar en cuota de mercado sino cuán rápidamente pueden dejar atrás esta cuestión de las palas”, dice McClure, de IG Investment.

Aun con los precios altos del petróleo y la amenaza del cambio climático, una compañía que usa un recurso tan abundante y ubicuo como el aire tiene que fabricar un producto que los clientes quieran comprar.

———————————

Wind power in India

The development of wind power in India began in the 1990s, and has significantly increased in the last few years. Although a relative newcomer to the wind industry compared with Denmark or the US, a combination of domestic policy support for wind power and the rise of Suzlon (a leading global wind turbine manufacturer) have led India to become the country with the fifth largest installed wind power capacity in the world.

As of November 2008 the installed capacity of wind power in India was 9587.14 MW, mainly spread across Tamil Nadu (4132.72 MW), Maharashtra (1837.85 MW), Karnataka (1184.45 MW), Rajasthan (670.97 MW), Gujarat (1432.71 MW), Andhra Pradesh (122.45 MW), Madhya Pradesh (187.69 MW), Kerala (23.00 MW), West Bengal (1.10 MW), other states (3.20 MW). It is estimated that 6,000 MW of additional wind power capacity will be installed in India by 2012. Wind power accounts for 6% of India’s total installed power capacity, and it generates 1.6% of the country’s power.

Suzlon, an Indian-owned company, emerged on the global scene in the past decade, and by 2006 had captured almost 8 percent of market share in global wind turbine sales. Suzlon is currently the leading manufacturer of wind turbines for the Indian market, holding some 52.4 percent of market share in India. Suzlon’s success has made India the developing country leader in advanced wind turbine technology.

Tamil Nadu (4132.72 MW): Tamil Nadu is the state with most wind generating capacity: 4132.72 MW at the end of 2008. Not far from Aralvaimozhi, the Muppandal wind farm which the largest in Asia is located near the once impoverished village of Muppandal, supplying the villagers with electricity for work. The village had been selected as the showcase for India’s $2 billion clean energy program which provides foreign companies with tax breaks for establishing fields of wind turbines in the area. In february 2009, Shriram EPC bagged INR 700 million contract for setting up of 60 units of 250 KW (totaling 15 MW) wind turbines in Tirunelveli district by Cape Energy.

Maharashtra (1837.85 MW): Maharashtra is second only to Tamil Nadu in terms of generating capacity. Suzlon has been heavily involved. Suzlon operates what was once Asia’s largest wind farm, the Vankusawade Wind Park (201 MW), near the Koyna reservoir in Satara district of Maharashtra.

Gujarat (1432.71 MW): Samana in Rajkot district is set to host energy companies like China Light Power (CLP) and Tata Power have pledged to invest up to Rs.8.15 billion ($189.5 million) in different projects in the area. CLP, through its India subsidiary CLP India, is investing close to Rs.5 billion for installing 126 wind turbines in Samana that will generate 100.8 MW power. Tata Power has installed wind turbines in the same area for generating 50 MW power at a cost of Rs.3.15 billion. Both projects are expected to become operational by early next year, according to government sources. The Gujarat government, which is banking heavily on wind power, has identified Samana as an ideal location for installation of 450 turbines that can generate a total of 360 MW. To encourage investment in wind energy development in the state, the government has introduced a raft of incentives including a higher wind energy tariff. Samana has a high tension transmission grid and electricity generated by wind turbines can be fed into it. For this purpose, a substation at Sadodar has been installed. Both projects are being executed by Enercon Ltd, a joint venture between Enercon of Germany and Mumbai-based Mehra group. ONGC Ltd has commissioned its first wind power project. The 51 MW project is located at Motisindholi in Kutch district of Gujarat. ONGC had placed the EPC order on Suzlon Energy in January 2008, for setting up the wind farm comprising 34 turbines of 1.5-mw each. Work on the project had begun in February 2008, and it is learnt that the first three turbines had begun production within 43 days of starting construction work. Power from this Rs 308 crore captive wind farm will be wheeled to the Gujarat state grid for onward use by ONGC at its Ankleshwar, Ahmedabad, Mehsana and Vadodara centres. ONGC has targeted to develop a captive wind power capacity of around 200 MW in the next two years.

Karnataka (1184.45 MW): There are a lot of small wind farms in Karnataka. Karnataka is one of the states in India which has the most number of wind mill farms. Chitradurga, Gadag are some of the districts where there are a large number of Windmills. Chitradurga alone has over 200 wind turbines.

Madhya Pradesh (187.69 MW): Present Rs.3.97p/kwh coming down to Rs 3.30 from the 5th year to 20th year. In consideration of unique concept, Govt. of Madhya Pradesh has sanctioned another 15 MW project to MPWL at Nagda Hills near Dewas. All the 25 WEGs have been commissioned on 31.03.2008 and under successful operation.

Kerala (23 MW): The first wind farm of the state was set up at Kanjikode in Palakkad district. It has a generating capacity of 2.03 MW. A new wind farm project was launched with private participation at Ramakkalmedu in Idukki district. The project, which was inaugurated by chief minister V. S. Achuthanandan in April 2008, aims at generating 10.5 MW of electricity.

West Bengal (1.10 MW): The total installation in West Bengal is just 1.10 MW as there was only 0.5 MW addition in 2006-2007 and none between 2007-2008 and 2008-2009 (till Nov 2008).

In the early 1980s, the Indian government established the Ministry of Non-Conventional Energy Sources (MNES) to encourage diversification of the country’s energy supply, and satisfy the increasing energy demand of a rapidly growing economy. In 2006, this ministry was renamed the Ministry of New and Renewable Energy (MNRE).

The total potential for wind power in India was first estimated by the Centre for Wind Energy Technology (CWET) at around 45 GW. This figure was also adopted by the government as the official estimate, following a comprehensive wind mapping exercise initiated by the MNRE, which established a country-wide network of 553 wind monitoring stations in 25 Indian States. This effort made it possible to assess the national wind potential and identify suitable areas for harnessing wind power for commercial use. However, the wind measurements were carried out at lower hub heights. At heights of 50-60 meters, the Indian Wind Turbine Manufacturers Association (IWTMA) estimates that the potential for wind development in India is around 65-70 GW.

Steady market growth for wind Wind energy is continuing to grow steadily in India. In 2008, 1,800 MW of new wind generating capacity was installed, taking the cumulative figure up to more than 9.6 GW. This represents an annual growth of 22%. Wind power in India has been concentrated in a few regions, especially the southern state of Tamil Nadu, which maintains its position as the state with the largest wind power installation, with 4,118 MW installed at the end of 2008, representing 44% of India’s total wind capacity.

This is beginning to change as other states, including Maharashtra, Gujarat, Rajasthan and Karnataka, West Bengal, Madhya Pradesh and Andhra Pradesh start to catch up, partly driven by new policy measures, as in Maharashtra and Gujarat. As a result, wind farms can be seen under construction all across the country, from the coastal plains to the hilly hinterland and sandy deserts. The Indian government envisages an annual capacity addition of up to 2,000 MW in the coming years.

India is heavily dependent on fossil fuels for its energy needs, mainly coal, of which it has significant reserves. However, to fuel a thriving economy and a targeted GDP growth rate of 7-8% per year, the country’s electricity demand is projected to more than triple between 2005 and 2030. Already today, electricity shortages are common place. To address this problem, the Indian government has envisaged a capacity addition of more than 70,000 MW by 2012.

The Indian government’s stated target is for renewable energy to contribute 10% of total power generation capacity and have a 4-5% renewables share in the electricity mix by 2012. This means that renewable energy would grow at a faster rate than traditional power generation, accounting for around 20% of the total added capacity planned in the 2008-2012 timeframe.

The Indian electricity industry was restructured by the 2003 Electricity Act, which unbundled the vertically integrated electricity supply utilities in the Indian States and set up State Regulatory Commissions (SERCs) in charge of setting electricity tariffs. The act also opened access to the Indian transmission system, allowing consumers to purchase their electricity from any producer.

The Electricity Act also required the SERCs to set Renewable Portfolio Standards for electricity production in their state, and the MNRE issued guidelines to all state governments to create an attractive environment for the export, purchase, wheeling and banking of electricity generated by wind power projects.

Ten out of the 29 Indian States have now implemented quotas for a renewable energy share of up to 10% and have introduced preferential tariffs for electricity produced from renewable sources. These states are Kerala, Rajasthan, Tamil Nadu, Karnataka, Andhra Pradesh, Maharashtra, Madhya Pradesh, West Bengal, Gujarat and Haryana. In addition, several states have implemented fiscal and financial incentives for renewable energy generation, including: energy buy back (i.e. a guarantee from an electricity company that they will buy the renewable power produced); preferential grid connection and transportation charges and electricity tax exemptions.

At the federal level, although there is no national policy for renewable energy, there are a number of measures that help drive wind energy development, including fiscal incentives such as income tax exemption for 10 years, 80% accelerated depreciation, sales tax exemption and excise duty exemption.

Some states with Renewable Portfolio Standards or other policies to promote wind generation, have introduced feed-in tariffs for wind generation which are higher than that for conventional electricity. In Karnataka, for instance, the tariff for wind generation is about 3.50 rupees/kWh (5.5 Euro cent) compared to only 1.50 rupees/kWh (2 Euro cent) for coal generated power.

In June 2008, the MNRE announced a national generationbased incentive scheme for grid connected wind power projects under 49 MW, providing an incentive of 0.5 rupees per KWh (0.7 Euro cents) in addition to the existing state incentives. Investors which, because of their small size or lack of tax liability cannot draw any benefit from accelerated depreciation under the Income Tax Act can opt for this alternative incentive instead.

In 2008, the National Action Plan on Climate Change released by the Indian government included a proposal for a national renewable energy trading scheme, which would be based on a National Renewable Portfolio Standard. In this scheme, states would be encouraged to promote the production of renewable power to exceed the national standard. They would then receive certificates for this surplus power, which would be tradable with other states which fail to meet their renewable standard obligations.

Since only grid-connected electricity would be eligible for this scheme, this ould particularly benefit the wind industry. It is expected that this proposal will come into force in 2009 or 2010. The possibility to register projects under the Kyoto Protocol’s Clean Development Mechanism (CDM) has provided a further incentive to wind energy development in India. As of 1 February 2009, 270 projects were registered with the CDM Executive Board, accounting for 5,072 MW, second only to China (see page 6 for a complete list of CDM projects by country).

India has a solid domestic manufacturing base, including global leader Suzlon, accounting for over half of the market, Vestas Wind Tech and RRB. In addition, international companies have set up production facilities in India, including Enercon, Repower, Siemens and LM Glasfiber and the new entrants like ReGen Power Tech, WinWinD, Kenersys and Global Wind Power. Over the past few years, both the government and the wind power industry have succeeded in injecting greater stability into the Indian market. This has encouraged larger private and public sector enterprises to invest in wind. It has also stimulated a stronger domestic manufacturing sector; some companies now source more than 80% of the components for their turbines in India.

Indian company Suzlon, the world’s fifth largest turbine manufacturer, is now also well established in the international wind market beyond India, operating in 20 countries around the world and supplying turbines to projects in Asia, North and South America and Europe.

Suzlon Energy is a wind power company in India. In terms of market share, the company is the largest wind turbine manufacturer in Asia (and the fifth largest worldwide). In terms of net worth, it is the world’s most valuable wind power company. With headquarters in Pune, it has several manufacturing sites in India including Pondicherry, Daman, Bhuj and Gandhidham as well as in mainland China, Germany and Belgium. The company is listed on the National Stock Exchange of India and on the Bombay Stock Exchange.

Tulsi Tanti, a former textile manufacturer, with the help of some of his friends of Rajkot moved into wind energy production and founded Suzlon energy after facing increasing electricity costs. Suzlon is actively run by the Chairman and Managing Director, Tulsi Tanti since the initiation of the company. In late July 2008, Suzlon Energy appointed Rohit Modi as President – India Business. In 2003, Suzlon got its first sale in USA, with an order from DanMar & Associates to supply 24 turbines in southwestern Minnesota.

In India, the company has been the market leader for eight years consecutively, installing 53% of the capacity added in 2005. Suzlon offers customers total wind power solutions including consultancy, manufacturing, operations & maintenance services. Suzlon is a multinational company with offices, R&D and technology centers, manufacturing facilities and service support centers spread across the globe.

With the increasing demand and the advantage of being an end-to-end solution provider in its field of activity, Suzlon plans to increase its presence within India, and around the world. It already has a presenc in over 40 locations around the world – including Australia, China, Europe, India, New Zealand, South Korea, Spain and the USA.

Suzlon has design and R&D teams and facilities in Germany, India and The Netherlands to retrofit blades for clients. The international sales business of Suzlon is managed out of Aarhus, Denmark, while its global management office is in Amsterdam.Suzlon Rotor Corporation in 2006 began producing the blades in Pipestone, Minnesota in the United States. Among its clients is Wind Capital Group.

In the year 2006, Suzlon reached a definitive agreement for acquisition of Belgium firm Hansen Transmissions, specializing in gearboxes for wind turbines, for $565 million. In 2007, the company purchased a controlling stake in Germany’s REpower which valued the firm at US$ 1.6 billion. In June 2007, Suzlon had signed a contract with Edison Mission Energy (EME) of US for delivery of 150 wind turbines of 2.1 MW in 2008 and a similar volume to be delivered in 2009. EME had an option not to purchase the 150 turbines due to be delivered in 2009, which it has chosen to exercise.

————————-

Suzlon signs 224 MW European framework order with EUFER

• Order to supply seven windfarms in Andalusia, Spain
• Supplies over FY2010 and FY2011

Suzlon Energy Limited (SEL), the world’s fifth leading* and India’s largest wind turbine manufacturer, secured a new framework agreement with EUFER (joint-venture between ENEL Green Energy and Spanish Utility UNION FENOSA for renewable energy business in Spain and Portugal) for supply and installation of Suzlon 2.1 MW wind turbines for wind farms totalising 224.5 MW. These machines are proposed to be installed up to FY 2010-11.

Suzlon also announced its commitment to assisting in the industrialization plans for Andalusia, Spain, with a blade manufacturing facility. EUFER has extended full support to Suzlon in these plans.

Speaking on the agreement, Mr. Erik Winther Pedersen, CEO – Suzlon Wind Energy A/S – Suzlon’s Europe and Latin America-arm, said: “EUFER is a European leader in renewable energy projects, and we are proud to form this strategic partnership with them. We look forward to a long-term relationship between our two companies. This project underlines our commitment to the Spanish wind energy market, not just as a supplier, but also in creating infrastructure and employment.”

“This agreement is indicative of EUFER’s faith in Suzlon’s product and we are proud to be associated with a prestigious and discerning customer such as EUFER”, said Mr. Sumant Sinha, COO of SEL.

Suzlon considers EUFER as a strategic partner in Andalusia towards the development of Suzlon’s ambitious industrial plan and market strategy. The framework agreement considers the possibility of increasing the number of wind farms, bringing EUFER and Suzlon together for a long-term relationship.
 
Suzlon Energy to establish a new blade manufacturing facility in Spain

Suzlon Energy, which is facing technical issues with the blades of its wind turbine rotors, is planning to set up a new blade manufacturing facility at Andalusia in Spain. The new facility is expected to be commissioned by 2010.

Revealing latest development, a company official of Suzlon Energy has informed that Eufer, a joint-venture between Enel Green Power and Spanish power utility Union Fenosa, will support Suzlon in the venture. However, the company spokesperson declined to reveal further details of the project. At present, Suzlon has blade manufacturing facilities at Pondicherry in Tamil Nadu, Daman, Padubidri near Mangalore, Tianjen in China and Pipestone near Minnesota in the US.

Indian Wind Turbine Manufacturers Association: www.indianwindpower.com/

www.suzlon.com/

www.sustainabledevelopment.in/events/pdf/ppt_mahesh_vipradas.pdf

www.windpowerindia.com/index.asp