La eólica en Ecuador: Energy Corp construirá el parque eólico de Loja

La empresa canadiense Protcol Energy Internacional y XETA World Wide Corp consttruyen un parque eólico en el sector del cerro de Villonaco.

“Será una fuente de energía limpia que permitirá llevar energía a proyectos de desarrollo para las provincias de El Oro, Zamora Chinchipe y Loja, cabe destacar que el trabajo ha sido silencioso y hemos tenido buenos resultados que indican que se ha venido avanzado”, señaló Rodrigo Vivar, prefecto de la Provincia de Loja.

“Este viento del villonaco será el responsable de mover parte del desarrollo, es uno de los mejores sitios para la ejecución de proyectos eólicos en el mundo y estaremos en los cinco primeros, a nivel mundial”, refirió Thomas Logan presidente ejecutivo de Protcol Energy Internacional de Canadá, mediante su traductor Stalin Suárez.

Stalin Suárez, vicepresidente de la compañía menciona que los trabajos de la construcción del proyecto eólico se iniciará en las próximas semanas, y se esperan los permisos finales que se tramitan por parte de las instituciones del gobierno. “Luego de ello, lo primero que vamos hacer es el movimiento de tierras, después será la sedimentación del primer aerogenerador, el proceso debe empezar inmediatamente ya que hasta el momento se elaboran 9 aerogeneradores”, dijo el representante legal.

Acotó también que una delegación técnica de la compañía viajará en próximos días a Holanda con la finalidad de finiquitar algunos aspectos finales logísticos y el contrato de fabricación de las torres. García argumentó que en el Villonaco se instalarán torres de 4 metros de diámetro, 60 metros de altura y 60 toneladas.

En la fase inicial del plan se prevé la inversión de $40 millones, para este sector se instalará 22 aerogeneradores, mientras que, para la segunda etapa (lugar de Membrillo) serán 45 megavatios y luego se intervendrá en la zona de las Chinchas.

“Esperamos que la construcción del proyecto eólico en todas sus etapas culmine dentro de 8 meses, pero siempre tendremos restricciones por las bondades del viento aquí en el cerro Villonaco, ya que la grúa a traerse no puede funcionar cuando el sector esté en la temporada de mayor cantidad de viento lo cual es riesgoso y no garantiza el sistema de operación”, puntualizó García.

En lo referente al impacto ambiental que pueda generar el sistema energético eólico, se realizaron los estudios pertinentes y está aprobado por parte el Estado lo que se espera es la emisión de la licencia ambiental, “hemos cumplido con todos los pasos regulatorios”.

Ecuador inauguró su primer parque de energía eólica en una de las Islas Galápagos. El nuevo complejo energético ya funciona en la isla San Cristóbal, genera 2,5 megavatios y costó 10 millones de dólares.

El complejo, por ahora cuenta con tres aerogeneradores de 80 metros de altura, que están ubicados en una parte elevada de la isla San Cristóbal.

Las islas galápagos están protegidas por su increíble fauna autóctona, así que el hecho de que se pasen a las energías renovables para dejar de contaminar esa región privilegiada, es una muy buena noticia. La Ministra de Ambiente, Marcela Aguiñaga, dejó en claro que su prioridad es mantener el equilibrio entre la conservación de la naturaleza y el hombre.

El Proyecto Eólico San Cristóbal, el primero en su género en territorio ecuatoriano, se encuentra en operación desde el 1 de octubre de 2007. Se inauguró oficialmente el 18 de marzo de 2008.

El Proyecto Eólico San Cristóbal pretende instalar un sistema híbrido viento-diesel en la isla de San Cristóbal – Galápagos, Ecuador para reducir la cantidad de diesel como combustible que se usa actualmente en la generación de electricidad, y para promover la introducción de energía renovable en las Islas Galápagos, en coordinación con el Programa UNDP Umbrella.

El Proyecto Eólico tiene como su principal objetivo el reemplazar, tanto como sea tecnológica y económicamente posible, la generación existente de energía en base a la combustión de diesel, con una fuente limpia de energía, basada en turbinas de viento, para poder hacer un uso óptimo de esta fuente renovable y para evitar los riesgos ambientales causados por el sistema actual.

El Proyecto Eólico está siendo implementado por miembros del e8, en sociedad con la compañía eléctrica local en las Galápagos: Empresa Eléctrica Provincial Galápagos Elecgalapagos S.A.

Las COMPAÑÍAS del E8 son miembros, conjuntamente con otras compañías, de una organización que tiene su oficina en Montreal, Canadá, compuesta por compañías de electricidad, que operan en los territorios de los países del G8 (Canadá, Francia, Alemania, Italia, Japón, Reino Unido, Federación Rusa y los Estados Unidos de América). Las COMPAÑÍAS del E8 consideran a la conservación ambiental entre sus más latas prioridades corporativas y, por lo tanto, apoyan al concepto de Desarrollo Sustentable.

WALSH Environmental Scientists and Engineers, llevó a cabo el Estudio de Impacto Ambiental Definitivo (EIAD) para e&, el cual fue aprobado por el Ministerio del Ambiente del Ecuador y CONELEC en el 2004.

El financiamiento del Proyecto Eólico ha sido posible en base a la donación por parte de los miembros del e8 y la Fundación de las Naciones Unidas. El financiamiento también está siendo proporcionado por el Gobierno del Ecuador.

Las COMPAÑÍAS del E8 y Elecgalapagos están estableciendo el FIDEICOMISO MERCANTIL PROYECTO EÓLICO SAN CRISTÓBAL, para supervisar la construcción y operación del Proyecto Eólico San Cristóbal.

El 29 de septiembre del 2005, se firmó un Documento del Proyecto, entre el Programa de Desarrollo de las Naciones Unidas, el Gobierno del Ecuador, y el Fideicomiso Mercantil Proyecto Eólico San Cristóbal.

El Proyecto Eólico ha sido registrado como un proyecto de Mecanismo Limpio de Desarrollo (CDM por sus siglas en inglés) bajo el Protocolo de Kioto. El proyecto recibirá ahora el titulo de Reducción Certificada de Emisiones (CER por sus siglas en inglés) por la generación de diesel reducida de manera efectiva por las turbinas eólicas.

Las actividades de construcción del proyecto eólico ahora están completas. Las fuerzas de construcción se están desmobilizando.

MADE de España, el proveedor de las turbinas eólicas y del equipo del sistema híbrido. Las turbinas eólicas fueron transportadas hacia el puerto español de Ferrol a fines de marzo de 2007. Se estableció el 9 de abril como objetivo para cargar el equipo en una embarcación para su transporte hacia Guayaquil, Ecuador. Desde allí, las turbinas eólicas fueron transportadas hasta las islas Galápagos, conjuntamente con la gran grúa que se necesita para ensamblar las turbinas eólicas. Éstas llegaron a San Cristóbal a mediados de junio del 2007.
———————————————

Wind energy in Ecuador

Ecuador – Protocol Energy to start construction of 15MW wind park

Ecuadorian company Villonaco Wind Power, 80%-owned by Canadian alternative energy generator Protocol Energy, is scheduled to begin construction of a 15MW wind park this month in Ecuador’s Loja province.

So far all funding for the US$26mn project has been provided by Logan and a private placement of up to 1.6 million shares at CDN$0.50/share, which is 50% completed.

Several companies submitted bids to manufacture the wind turbines last May. Villonaco has narrowed the field down to two companies, Spanish wind power firm Gamesa Eólica and German wind power equipment manufacturer Nordex, and should announce its decision, Logan said.

The turbine tender does not o­nly pertain to this venture but also to two additional investment phases in the country, the second of which is a 30-65MW wind farm in the feasibility stage. The third investment phase is a 25-40MW expansion of the Villanoco wind farm.

"Along the Andes in Ecuador, Peru, and Region I and II in Chile you’re dealing with a wind regime that blows, in the case of Ecuador, with a median speed of 12.5m/s, so about 80% better than the best wind in Canada. But more importantly, it blows at that level for 13 hours/day," Logan said, adding that the turbines will continue turning 24 hours a day.

The company aims to sell power to mining companies "simply because miners are energy hogs. The average mine has operating costs that are 20% energy-related. They all have the same requirements, which is a stable and guaranteed source of energy at a reasonable price, and wind does that," Logan said.

Within four years Protocol aims to generate 400-500 MW of wind, geothermal, biomass and run-of-the-river hydro power through its global endeavors, which have an initial focus in Latin America.

Galapagos Wind

On October 1st, 2008 the San Cristobal Wind Project completed its first year of operation. During this first year, it has delivered 2,543 MWh to the San Cristobal Island, or 31% of the total Island consumption. It is equivalent to 2,034 tons of CO2 avoided. It has been a low wind period.

The San Cristobal Wind Project seeks to install a wind-diesel hybrid system on San Cristobal Island – Galapagos, Ecuador to reduce the amount of diesel fuel currently used in power generation and to promote the introduction of renewables into the Galapagos Islands in coordination with a UNDP Umbrella Program.

The Wind Project has as its main objective to replace, as much as technically and economically feasible, the existing diesel combustion generated power with a clean energy source based on wind turbines, in order to make optimal use of this renewable resource and to avoid the environmental risks caused by the current system.

The Wind Project is being implemented by members of the e8 in partnership with the local electric utility in the Galapagos, Empresa Electrica Provincial Galapagos Elecgalapagos S.A.

The E8 COMPANIES are members, together with other companies, of an organization headquartered in Montreal, Canada, composed of electricity companies that operate in the national territories of the G8 countries (Canada, France, Germany, Italy, Japan, United Kingdom, Russian Federation and the United States). The E8 COMPANIES consider environmental conservation among their highest corporate priorities and, therefore, support the concept of Sustainable Development.

WALSH Environmental Scientists and Engineers conducted the Definitive Environmental Impact Assessment (DEIA) for E8, which was approved by the Ecuadorian Ministry of Environment and CONELEC in 2004.

Funding of the Wind Project has been made available on a donation basis by the e8 members and the United Nations Foundation. Funding is also being provided by the Government of Ecuador.

The e8 Companies and Elecgalapagos are establishing the FIDEICOMISO MERCANTIL PROYECTO EÓLICO SAN CRISTÓBAL, the San Cristóbal Wind Project Commercial Trust to oversee the Construction and operation of the San Cristobal Wind Project.

On September 29, 2005 a Project Document was signed between the United Nations Development Program, Government of Ecuador, and San Cristobal Wind Project Commercial Trust.

Industry and Energy Associates (IEA), LLC, a consultancy locaded in Portland, Maine, USA is providing Project Director services for the project.

The Partners

e8

The e8, comprised of nine leading electricity companies from G8 countries, was formed in 1992 to examine and co-operate on major global electricity-related issues, with an emphasis on the global environment and sustainable energy development.
The current members of the e7 are: American Electric Power (USA), EDF (France), Enel (Italy), Hydro-Québec (Canada), Kansai Electric Power Company (Japan), Ontario Power Generation (Canada), RAO UESR (Russian Federation), RWE (Germany) and Tokyo Electric Power Company (Japan).

(www.e8.org)

ELECGALAPAGOS

Empresa Electrica Provincial Galapagos S.A. – Elecgalápagos, the public owned Galapagos Electricity Utility, was created in 1998, and signed the Concession Contract with CONELEC, the Ecuadorian Electricity Council, in July 2000. The company has the right to generate, distribute and commercialize electricity in the whole Galapagos Archipelago. Main owner of Elecgalapagos is the governemental Fondo de Solidaridad, and in a minor proportion the Galapagos Provincial Council and the local Municipalities. With the support of UNDP and the Ecuadorian Governemnt, the company is conducting the implementation of a Re-electrification program with
renewable sources, to partially replace the existing diesel power plants.

(www.elecgalapagos.com.ec)

THE UNITED NATIONS FOUNDATION

The UN Foundation was created in 1998 with businessman and philanthropist Ted Turner’s historic $1 billion gift to support United Nations’ causes. The UN Foundation promotes a more peaceful, prosperous, and just world through the support of the UN. Through its grant making and by building new and innovative public-private partnerships, the UN Foundation acts to meet the most pressing health, humanitarian, socioeconomic, and environmental challenges of the 21st century.

(www.unfoundation.org)

UNDP

UNDP is the UN’s global development network, advocating for change and connecting countries to knowledge, experience and resources to help people build a better life. We are on the ground in 166 countries, working with them on their own solutions to global and national development challenges. As they develop local capacity, they draw on the people of UNDP and our wide range of partners.

The San Cristobal Project top-ranked by Power Magazine

The San Cristobal Wind Project has been featured on the cover and in a 4 page article in the December issue of Power Magazine. The magazine thought it was a good example of renewable projects this year.

The magazine is a US based monthly periodical that reports on the global generation industry. It has a readership of 60,000, mostly power plant designers, constructors, owners and operators. Web traffic is approximately 13,000 visits and 35,000 page views per week.

The article highlights the benefits of public -private partnerships, technology transfer and financing- important topics in the post-Kyoto international climate policy discussions. The article is different from previous media coverage because it also describes the project’s year long operation after commercial startup in October 2007.

www.galapagoswind.org/

www.cd4cdm.org/Latin%20America/Ecuador/WorkshopElectricGeneration/11b-ProyectoSanCristobal_Vintimilla.ppt

www.cordelim.net/extra/html/pdf/projects/PINs/PIN-Chinchas-Wind%20jan06.pdf